Polska umacnia pozycję na unijnym rynku nieprzetworzonego mięsa drobiowego

![]() |
123RF Zdjęcie Seryjne |
Warto nadmienić, że Polska jest ważnym eksporterem mięsa drobiowego do Holandii. W analizowanym okresie 7 proc. łącznego eksportu było kierowane na ten rynek (9 proc. biorąc pod uwagę sprzedaż na rynek UE). Zatem dosyć prawdopodobne jest, że część surowca, która trafia z Polski do Holandii, jest przez ten kraj przetwarzana i reeksportowana.
Biorąc pod uwagę powyższe dane wyraźnie widać, że Polscy producenci i eksporterzy drobiu systematycznie zdobywają rynek UE, będąc obecnie drugim co do wielkości unijnym graczem w sprzedaży na rynek wspólnotowy.
Równocześnie surowiec z Polski często musi konkurować na rynku z importem z Brazylii, głównym eksporterem drobiu do UE. Kraj ten, według danych Eurostat, w okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2014 r. wysłał do UE 114 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego (CN 0207). Dla Brazylii był to o 14 proc. mniejszy wolumen niż rok wcześniej. Z drugiej strony należy pamiętać, że produkty importowane spoza UE dot. często mrożonych elementów tuszki, które są często postrzegane jako mniej wartościowe pod względem odżywczym i smakowym. Warto dodać, że Brazylia oraz Tajlandia eksportują znaczną ilość mięsa innego niż nieprzetworzone, w znacznej części dotyczy to produktów mięsnych solonych, wędzonych bądź suszonych (CN 0210), jak również mięsa przetworzonego (CN 1602).
Obserwując tempo wzrostu sprzedaży nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski możemy stwierdzić, że polski surowiec znajduje coraz więcej odbiorców na rynku wspólnotowym i często wygrywa z konkurencją zarówno z krajów członkowskich, jak i spoza UE.
Źródło: Portal Spożywczy za: Bank Gospodarki Żywnościowej