Kukurydza wymaga dalszej promocji wśród Polaków

![]() |
123RF Zdjęcie Seryjne |
Dr inż. Roman Warzecha podczas spotkania z dziennikarzami zwrócił uwagę, że w Polsce funkcjonują jedynie nieliczne zakłady przetwórcze. Kukurydzę cukrową (potocznie zwaną również słodką) uprawia się na ok. 7 tys. hektarów, z czego około 5,5 tys. ha na potrzeby przemysłu przetwórczego (głównie na ziarno konserwowane w puszkach i na mrożone kolby). Spożycie kukurydzy cukrowej w naszym kraju wynosi niespełna 0,5 kg na mieszkańca, zaś w Stanach Zjednoczonych wartość ta wynosi ponad 10 kg.
- Mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii promocji spożycia kukurydzy wśród Polaków. Polski Związek Producentów Kukurydzy rozpoczął w 2014 r. kampanię finansowaną ze środków Funduszu Promocji Ziarnia Zbóż i Przetworów Zbożowych, której celem jest edukowanie konsumentów na temat walorów tej rośliny i jej przetworów - kaszy, mąki, płatków, chrupków czy oleju kukurydzianego - dodał Warzecha.
Kampania "Kukurydza - słoneczne ziarno zdrowia" to pierwsze działania promocyjne prowadzone przez Polski Związek Producentów Kukurydzy w ramach Funduszu Promocji Ziarnia Zbóż i Przetworów Zbożowych. W 2014 r. w ramach tego Funduszu organizacje branżowe zrealizowały ponad 20 kampanii o łącznej wartości ponad 3,5 mln zł. Łącznie od powstania Funduszy Promocji w 2009 r. wypłacono ponad 207 mln zł.
Polski Związek Producentów Kukurydzy szacuje, że średnie plony kukurydzy w tym roku wyniosą ok. 60 dt/ha. Najsłabsze zbiory zapowiadane są na północy kraju. Rolników nie rozpieszczają również ceny - średnio za kukurydzę o wilgotności 30 proc. otrzymuje się w skupach 350 zł/t netto. Ta niekorzystna sytuacja może wpłynąć na wielkość przyszłorocznej produkcji, której areał może spaść do 10 proc. z rokiem bieżącym.
W 2014 r. powierzchnia upraw w Polsce osiągnęła 1,1 mln ha - 500 tys. ha to zasiewy na kiszonkę, ok. 600 tys. ha to kukurydza na ziarno.
Źródło: Portal Spożywczy, PR