Umowa o wolnym handlu UE-USA może mieć duży wpływ na rynek drobiu

![]() |
123RF Zdjęcie Seryjne |
Związane było to z wysokimi normami sanitarnymi, które obowiązują na terenie UE i odnoszą się również do produktów importowanych. Na rynku drobiu UE użycie wody chlorowanej (chlorinated water) przy produkcji mięsa drobiowego jest od wielu lat zabronione. Co więcej zakazem tym zostały też objęte inne produkty antybakteryjne. Standardy te uniemożliwiły producentom drobiu w Stanach Zjednoczonych na wejście na rynek UE, jednak obecnie w obliczu rozmów TTIP ta sytuacja może ulec zmianie.
TTIP stwarza możliwość wzajemnego uznania norm i standardów obowiązujących na obu rynkach. Jest to jednak obszar, który podlega negocjacjom. Na przebieg tych rozmów mają również wpływ różne grupy nacisku, w tym przedstawiciele z sektora drobiu. W chwili obecnej producenci mięsa kurcząt ze Stanów Zjednoczonych zrzeszeni w National Chicken Council (NCC) pracują nad strategią wejścia na rynek UE. Jednak jak podaje Agra Europe, z oficjalnych wystąpień NCC wynika, że szanse na tzw. zbliżenie norm sanitarnych są niewielkie. Producenci ze Stanów Zjednoczonych są sceptycznie nastawieni, ponieważ już wielokrotnie próbowali doprowadzić do wzajemnego uznania norm dot. produkcji mięsa drobiowego - ostatnio w ramach skargi złożonej do Światowej Organizacji Handlu (WTO) odnośnie do możliwości wejścia na rynek. Tymczasem skarga ta do tej pory nie została rozpatrzona.
Z kolei z analizy rynkowej wynika, ze Stany Zjednoczone, które są jednym z bardziej znaczących producentów drobiu na świecie, mogłyby rocznie eksportować do UE mięso drobiowe o wartości ok. 436 mln EUR. Rynek unijny stałby się zatem jednym z ich ważniejszych rynków zbytu.
Można się spodziewać, że negocjacje dot. otwarcia rynku drobiu w ramach rozmów TTIP nie będą łatwe. Producenci z UE obawiają się, że liberalizacja handlu ze Stanami Zjednoczonymi wpłynęłaby na wzrost podaży drobiu w UE i spadek jego cen. Takie otwarcie rynku mogłoby również utrudnić sytuację polskich eksporterów, którzy dynamicznie rozwijają sprzedaż na rynkach zagranicznych.
Źródło: Portal Spożywczy za: Bank Gospodarki Żywnościowej