Rośnie znaczenie eksportu zbóż drogą morską

![]() |
123RF Zdjęcie Seryjne |
Jeśli chodzi o eksport kukurydzy drogą morską, mieliśmy do czynienia z odwrotną niż w przypadku pszenicy sytuacją. W lipcu br. za pośrednictwem portów wywieziono stosunkowo dużą ilość kukurydzy (37 tys. t), tj. o 183 proc. więcej niż w lipcu 2012 r. Z kolei w sierpniu eksport znacznie spowolnił do zaledwie 17 tys. t, co stanowiło najgorszy wynik od lipca ubiegłego roku. Prawdopodobnie importerzy kupowali w tym czasie tańszą kukurydzę zbieraną w południowej, a szczególnie południowo-wschodniej części Europy, lub wstrzymywali się z zakupami w oczekiwaniu na kukurydzę z tegorocznych zbiorów w pozostałych częściach kontynentu.
Łącznie w dwóch pierwszych miesiącach sezonu 2013/14 załadunki statków pszenicą wyniosły blisko 164 tys. t i były o 3 proc. większe niż w porównywalnym okresie przed rokiem. W tym samym czasie w przypadku kukurydzy wyniosły one 63 tys. t i były o 6 proc. wyższe niż przed rokiem.
W ubiegłym sezonie za pośrednictwem portów morskich z Polski wywieziono bardzo dużą ilość zbóż. W przypadku pszenicy eksport ten wyniósł blisko 770 tys. t, a kukurydzy 602 tys. t. Wydaje się, że znaczenie eksportu drogą morską będzie rosło. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie dużych globalnych i regionalnych graczy inwestycjami w infrastrukturę portową i magazynową w portach i ich pobliżu.
Z niską krajową produkcją trzody chlewnej i bardzo wolno rosnącym zużyciu zbóż na pozapaszowe cele przemysłowe i konsumpcyjne, Polska w następnych latach na trwałe może stać się eksporterem netto zbóż, w tym pszenicy. Głównym odbiorcą ziarna z Polski prawdopodobnie nadal będą Niemcy, jednak znaczenie odbiorców z odleglejszych regionów Europy, a także z innych kontynentów powinno nadal rosnąć. Tym samym coraz większa część polskiego eksportu zbóż będzie przechodziła przez terminale portowe.
Źródło: Portal Spożywczy za: BGŻ