Związek Polskie Mięso liczy na wzrost eksportu mięsa do Chin

![]() |
123RF Zdjęcie Seryjne |
Zgodnie z danymi statystycznymi China Customs Statistics, w 2012 roku polski eksport mięsa do Chin wyniósł 31,13 mln USD (41,3 mln - dane GUS za 11 miesięcy) w tym: mrożone mięso wieprzowe oraz podroby - 26,7 mln USD (37,0 mln GUS), skrzydełka kurze 4,2 mln USD (4,3 mln - GUS). Jest to najwyższy poziom w historii eksportu polskiego mięsa do Chin.
Według danych z lutego tego roku dopuszczenia posiadało ok. 14 zakładów mięsnych z Polski. Dla porównania Wielka Brytania lub Holandia mają zaledwie po kilka dopuszczonych zakładów.
Polskie mięso trafia w większości do chińskich restauracji i hoteli najwyższej klasy, gdzie priorytetem jest jakość żywności. Opinie specjalistów branżowych wskazują, że zapotrzebowanie na żywność wzrośnie o 25 proc. do roku 2022, a import żywności do Chin będzie wzrastał 10 proc. rocznie. Oznacza to, że chiński rynek mięsa, z populacją powyżej miliarda trzystu milionów konsumentów, jest w dalszym ciągu nienasycony i każda tona polskiego mięsa znajdzie tutaj swoich odbiorców.
Polska jest 12 największym eksporterem mięsa (bez mięsa rybiego) do Chin, które w roku 2012 zaimportowały mięsa łącznie na kwotę 4.106,5 mln USD. Jedna trzecia mięsa pochodziło z USA a 26 proc. z UE. Wśród państw Unii Europejskiej, które łącznie wyeksportowały mięso na kwotę 1 087,8 mln USD, wkład Polski wynosił zaledwie 3 proc.
Źródło: Portal Spożywczy