Ceny zbóż, notowania, aktualności

Biopaliwa w transporcie

Biopaliwa w transporcie

Sytuacja ta wynika przede wszystkim z faktu, że biopaliwa są jednak niekonkurencyjne cenowo z paliwami płynnymi i ekonomicznie bazują przede wszystkim na zwolnieniach z podatków lub obowiązkowych domieszkach. Trudne więc będzie osiągniecie 10-procentowego celu zużycia biopaliw w transporcie. Szczególnie, że podstawowym surowcem dla produkcji etanolu w Europie są zboża i cukier, a biodiesla - oleje roślinne. Szacuje się, że w chwili obecnej, jedynie 2 procent światowej powierzchni upraw rolnych jest przeznaczonych do wytwarzania biopaliw.

Zdaniem Andrzeja Kalińskiego z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych, inaczej wygląda sytuacja w Stanach Zjednoczonych, gdzie na ten cel trafia ponad 30 procent zbiorów kukurydzy (jednak przy bardzo dużym wsparciu ze strony państwa) oraz Brazylii, w której już od lat kilkudziesięciu do benzyny dodaje się produkowany ze trzciny cukrowej alkohol, a skala jego produkcji - regulowana przez państwo - jest uzależniona od relacji cen cukru i ropy naftowej.

Źródło: farmer.pl