Ceny zbóż, notowania, aktualności

Producenci kukurydzy MON810 dostaną odszkodowania?

Producenci kukurydzy MON810 dostaną odszkodowania?

W styczniu i lutym 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzje ministra rolnictwa utrzymujące w mocy decyzje dyrektora COBORU odmawiające wpisania odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON810 w krajowym rejestrze. Należy mieć świadomość, że w konsekwencji tego wyroku firmy, którym odmówiono prawa wpisu odmian do krajowego rejestru mogą złożyć wnioski o odszkodowania na drodze cywilnej przeciwko Państwu Polskiemu - czytamy w dokumencie przygotowanym przez MRiRW dla Senackiej Komisji Rolnictwa.

Prawo europejskie bardzo wyraźnie określa zasady, na jakich państwa członkowskie mogą dokonywać zakazów obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych. Zgodnie z prawem zakaz wpisywania odmian genetycznie zmodyfikowanych do krajowego rejestru oraz zakaz dopuszczania do obrotu materiału siewnego odmian genetycznie zmodyfikowanych może być wprowadzony na podstawie wyników badań naukowych, stwierdzających negatywny wpływ genetycznie zmodyfikowanych roślin na uprawy, środowisko naturalne, zdrowie ludzi i zdrowie zwierząt.

Polska takimi badaniami nie dysponowała. W uzasadnieniu decyzji o wprowadzeniu zakazu Polska powoływała się na argumenty natury społecznej i politycznej. Jednak za każdym razem Komisja Europejska te argumenty odrzucała. Istnieje też bardzo duże ryzyko, że Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich również te argumenty odrzuci. Wówczas Polska będzie musiała dostosować ustawę o nasiennictwie do prawa WE, lub ponosić konsekwencje finansowe.

Trybunał Sprawiedliwości WE może nałożyć na państwo członkowskie łącznie ryczałt i okresową karę pieniężną. Obie kary są obliczane według stawek dziennych, przy czym ryczałt jest naliczany za okres pomiędzy pierwszym i drugim wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, natomiast okresowa kara pieniężna jest naliczana za okres od dnia wydania drugiego wyroku Trybunału, aż do usunięcia naruszenia.

Kara ryczałtu, pomimo, iż jest obliczana w stawkach dziennych, nie może być niższa od ryczałtu minimalnego, który w przypadku Polski wynosi 3 mln 610 tys. euro. Jeżeli jednak kara ryczałtu obliczona według stawek dziennych będzie wyższa niż ryczałt minimalny, Komisja Europejska wnosi o nałożenie kary według stawek dziennych. Stawka dzienna ryczałtu jest ustalana, w przypadku Polski, w granicach od 1,4 tys. euro do 28,9 tys. euro (dziennie).

Okresowa kara pieniężna jest obliczana za każdy dzień niewykonania zobowiązania po ponownym wyroku Trybunału Sprawiedliwości, w przypadku Polski w wysokości od 4,3 tys. do 260 tys. euro dziennie, aż do chwili pełnego dostosowania przepisów krajowych do prawa wspólnotowego.

Źródło: portalspozywczy.pl