Senat przyjął bez poprawek ustawę o biopaliwach
Za ustawą o biopaliwach głosowało 67 senatorów, przeciw było 14, trzech wstrzymało się od głosu. Sejm uchwalił ustawę o biopaliwach 2 października. Jest to trzecia wersja ustawy, dwie poprzednie nie zostały przyjęte. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2004 roku.
Według ustawy, do chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej, to jest 1 maja 2004 roku, biopaliwa będą produkowane tylko z polskich produktów. Ustawa definiuje pojęcia: paliwa i biopaliwa. Paliwa są to benzyny silnikowe zawierające do 5 procent bioetanolu oraz do 15 eterów.
Będą one wprowadzone do obrotu bez oznakowania, ile jest w nich biokomponentów. Biopaliwa mają więcej biokomponentów i muszą być sprzedawane w odrębnych i oznakowanych dystrybutorach.
Według ustawy, rząd określi do 31 października każdego roku minimalną ilość poszczególnych biokomponentów, jaką producenci paliw w przyszłym roku wprowadzą do obrotu.
Ustawa reguluje sprawy produkcji biopaliw, czyli mieszanek benzyny lub oleju napędowego z alkoholem etylowym. Może on być uzyskiwany z produktów roślinnych w agrorafineriach. W ustawie wymienia się takie rośliny, jak rzepak, ziarna zbóż, kukurydza, ziemniaki i buraki cukrowe.
Wytwarzanie i magazynowanie biokomponentów wymaga zezwolenia ministra rolnictwa.
Pierwszy projekt ustawy w grudniu 2002 roku zawetował prezydent. Drugi projekt odrzucił Konwent Seniorów, gdyż okazało się, że w niewyjaśnionych okolicznościach znalazły się w nim słowa "i inne rośliny". Oznaczały one, że biokomponenty do paliw można byłoby produkować z roślin importowanych, co było sprzeczne z intencjami posłów. Prace nad ustawą przerwał marszałek Sejmu Marek Borowski. Trzeci projekt posłowie złożyli w Sejmie 29 sierpnia 2003.
Opinie na temat biopaliw są podzielone. Przeciwne ich stosowaniu są koncerny samochodowe. Kilka firm zapowiedziało, że samochody, których silniki zepsują się z powodu stosowania biopaliw, utracą gwarancje.
Wyniki badań naukowych, prowadzonych w Politechnice Warszawskiej, nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Wynika z nich, że biopaliwa nie obniżą osiągów silników i nie pogorszą parametrów ich pracy. Jednak, jak podkreślają eksperci, badania prowadzono zbyt krótko, by stwierdzić, jaki jest wpływ biopaliw na zużycie silników.
Według ustawy, do chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej, to jest 1 maja 2004 roku, biopaliwa będą produkowane tylko z polskich produktów. Ustawa definiuje pojęcia: paliwa i biopaliwa. Paliwa są to benzyny silnikowe zawierające do 5 procent bioetanolu oraz do 15 eterów.
Będą one wprowadzone do obrotu bez oznakowania, ile jest w nich biokomponentów. Biopaliwa mają więcej biokomponentów i muszą być sprzedawane w odrębnych i oznakowanych dystrybutorach.
Według ustawy, rząd określi do 31 października każdego roku minimalną ilość poszczególnych biokomponentów, jaką producenci paliw w przyszłym roku wprowadzą do obrotu.
Ustawa reguluje sprawy produkcji biopaliw, czyli mieszanek benzyny lub oleju napędowego z alkoholem etylowym. Może on być uzyskiwany z produktów roślinnych w agrorafineriach. W ustawie wymienia się takie rośliny, jak rzepak, ziarna zbóż, kukurydza, ziemniaki i buraki cukrowe.
Wytwarzanie i magazynowanie biokomponentów wymaga zezwolenia ministra rolnictwa.
Pierwszy projekt ustawy w grudniu 2002 roku zawetował prezydent. Drugi projekt odrzucił Konwent Seniorów, gdyż okazało się, że w niewyjaśnionych okolicznościach znalazły się w nim słowa "i inne rośliny". Oznaczały one, że biokomponenty do paliw można byłoby produkować z roślin importowanych, co było sprzeczne z intencjami posłów. Prace nad ustawą przerwał marszałek Sejmu Marek Borowski. Trzeci projekt posłowie złożyli w Sejmie 29 sierpnia 2003.
Opinie na temat biopaliw są podzielone. Przeciwne ich stosowaniu są koncerny samochodowe. Kilka firm zapowiedziało, że samochody, których silniki zepsują się z powodu stosowania biopaliw, utracą gwarancje.
Wyniki badań naukowych, prowadzonych w Politechnice Warszawskiej, nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Wynika z nich, że biopaliwa nie obniżą osiągów silników i nie pogorszą parametrów ich pracy. Jednak, jak podkreślają eksperci, badania prowadzono zbyt krótko, by stwierdzić, jaki jest wpływ biopaliw na zużycie silników.
Źródło: Informacyjna Agencja Radiowa
Powrót do aktualności