Produkcja jaj na krawędzi opłacalności
Według drobiarzy, produkcja jaj w Polsce balansuje na krawędzi opłacalności. Średnie ceny jaj konsumpcyjnych spadają o wiele szybciej niż ceny pasz dla kur. Nastrojów drobiarzy nie poprawia nawet rosnące w ostatnich latach spożycie jaj.
Wiosną rośnie spożycie jaj w Polsce - wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Święta wielkanocne są pod tym względem wyjątkowe.
- W okresie wielkanocnym popyt na jajka wzrasta w kraju 2-3-krotnie w stosunku do innych miesięcy - mówi Piotr Kieżenka, dyrektor Spółki Produkcyjnej Jaj Konsumpcyjnych PaMiRa z Środy Wlkp., jednego z trzech największych producentów jaj w Polsce.
Dodaje, że mimo to producenci nie mają powodów do zadowolenia.
Ceny skupu jaj spadają, co rzutuje niekorzystnie na opłacalność produkcji sektora. Z danych IERiGŻ wynika, że w 2002 r. średnia cena skupu jaj była niższa o około 30 proc. w stosunku do ceny z roku 2001. Tymczasem ceny pasz przemysłowych dla kur spadły w analogicznym okresie zaledwie o 1,5 proc.
Zdaniem przedstawicieli branży, wpływ na opłacalność produkcji mają także obecne wymogi UE w dziedzinie ochrony środowiska, które wymusiły na producentach inwestycje związane m.in. z wymianą wyposażenia ferm.
Sposobem na poprawę opłacalności produkcji jest konsolidacja branży. Jej spektakularnym przykładem jest powstała w 2001 r. spółka PaMiRa. Firma utworzona przez rodziny Pachurów, Mizgierów i Ratajczaków zarządza 11 fermami kur, które rocznie produkują ponad 450 mln jaj.
- Utworzenie spółki pozwoliło nam na ograniczenie kosztów, przy utrzymaniu hodowli na poziomie 1,8 mln kur - twierdzi Piotr Kieżenka.
Jego zdaniem, tylko dzięki konsolidacji PaMiRa może myśleć o zwiększeniu w przyszłości potencjału produkcyjnego. Na rok 2003 spółka planuje sprzedaż na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych.
Specjaliści IERiGŻ przewidują jednak, że w 2003 r. nastąpi ograniczenie tempa wzrostu produkcji jaj konsumpcyjnych. Może być ona większa tylko o blisko 2 proc. w porównaniu z wielkością z 2002 r.
Według IERiGŻ, w 2002 r. funkcjonowało w Polsce 747 producentów jaj konsumpcyjnych, w tym 338 prowadzących chów niosek. Produkcja jaj spożywczych w 2002 r. wyniosła około 9 mld sztuk, w tym z ferm pochodziło około 7,4 mld jaj. IERiGŻ szacuje, że w 2002 r.
Polska wyeksportowała 140 mln sztuk, czyli o blisko 90 mln jaj więcej niż rok wcześniej. Import jaj ukształtował się na niskim poziomie - poniżej 1 mln sztuk.
Według IERiGŻ, jeśli w 2003 roku utrzyma się tendencja wzrostowa w eksporcie jaj świeżych, saldo obrotów jajami i ich przetworami może, podobnie jak w 2002 roku, być dodatnie i wynieść 2-2,5 mln USD (8-10 mln zł).
Wiosną rośnie spożycie jaj w Polsce - wynika z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Święta wielkanocne są pod tym względem wyjątkowe.
- W okresie wielkanocnym popyt na jajka wzrasta w kraju 2-3-krotnie w stosunku do innych miesięcy - mówi Piotr Kieżenka, dyrektor Spółki Produkcyjnej Jaj Konsumpcyjnych PaMiRa z Środy Wlkp., jednego z trzech największych producentów jaj w Polsce.
Dodaje, że mimo to producenci nie mają powodów do zadowolenia.
Ceny skupu jaj spadają, co rzutuje niekorzystnie na opłacalność produkcji sektora. Z danych IERiGŻ wynika, że w 2002 r. średnia cena skupu jaj była niższa o około 30 proc. w stosunku do ceny z roku 2001. Tymczasem ceny pasz przemysłowych dla kur spadły w analogicznym okresie zaledwie o 1,5 proc.
Zdaniem przedstawicieli branży, wpływ na opłacalność produkcji mają także obecne wymogi UE w dziedzinie ochrony środowiska, które wymusiły na producentach inwestycje związane m.in. z wymianą wyposażenia ferm.
Sposobem na poprawę opłacalności produkcji jest konsolidacja branży. Jej spektakularnym przykładem jest powstała w 2001 r. spółka PaMiRa. Firma utworzona przez rodziny Pachurów, Mizgierów i Ratajczaków zarządza 11 fermami kur, które rocznie produkują ponad 450 mln jaj.
- Utworzenie spółki pozwoliło nam na ograniczenie kosztów, przy utrzymaniu hodowli na poziomie 1,8 mln kur - twierdzi Piotr Kieżenka.
Jego zdaniem, tylko dzięki konsolidacji PaMiRa może myśleć o zwiększeniu w przyszłości potencjału produkcyjnego. Na rok 2003 spółka planuje sprzedaż na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych.
Specjaliści IERiGŻ przewidują jednak, że w 2003 r. nastąpi ograniczenie tempa wzrostu produkcji jaj konsumpcyjnych. Może być ona większa tylko o blisko 2 proc. w porównaniu z wielkością z 2002 r.
Według IERiGŻ, w 2002 r. funkcjonowało w Polsce 747 producentów jaj konsumpcyjnych, w tym 338 prowadzących chów niosek. Produkcja jaj spożywczych w 2002 r. wyniosła około 9 mld sztuk, w tym z ferm pochodziło około 7,4 mld jaj. IERiGŻ szacuje, że w 2002 r.
Polska wyeksportowała 140 mln sztuk, czyli o blisko 90 mln jaj więcej niż rok wcześniej. Import jaj ukształtował się na niskim poziomie - poniżej 1 mln sztuk.
Według IERiGŻ, jeśli w 2003 roku utrzyma się tendencja wzrostowa w eksporcie jaj świeżych, saldo obrotów jajami i ich przetworami może, podobnie jak w 2002 roku, być dodatnie i wynieść 2-2,5 mln USD (8-10 mln zł).
Źródło: Puls Biznesu
Powrót do aktualności