Ceny zbóż, notowania, aktualności

Ukraina może wkrótce zdobyć pozycję na polskim rynku drobiu

Ukraina może wkrótce zdobyć pozycję na polskim rynku drobiu

Już jakiś czas temu Ukraina zdecydowała się na rozwój krajowego rynku drobiu i rozpoczęła intensywnie inwestycje w odbudowę pogłowia oraz budowę potrzebnej infrastruktury. Przy obecnych bardzo dobrych wynikach w produkcji zbóż i pasz nasz sąsiad może dosyć łatwo zbudować przewagę konkurencyjną na europejskim rynku drobiu. Sprzyjają temu warunki kosztowe, ale również rosnący popyt na mięso drobiowe zarówno na Ukrainie, jak i w regionie.

W swojej strategii Ukraina nastawia się również na zdobycie rynku europejskiego, gdzie może ulokować nadwyżkę produkcyjną. Według informacji podanych przez Agra Net, władze Ukrainy wystąpiły do Komisji Europejskiej (KE) z prośbą o wydanie pozwolenia na eksport drobiu do Unii Europejskiej.

Po przeprowadzeniu inspekcji zakładów i sprawdzeniu procedur ukraińskich urzędów odpowiedzialnych za eksport, Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt przy KE przegłosował, że gwarancje eksportowe wydawane przez władze Ukrainy spełniają konieczne wymogi i firmy mogą wkrótce rozpocząć sprzedaż swoich produktów na terenie UE.  - Można zatem przewidywać, że jeśli KE rozpocznie na czas wszystkie techniczne procedury i zgoda na import do UE zostanie oficjalnie wydana z początkiem 2013 r., to pierwsze ukraińskie produkty drobiowe mogą pojawić się na unijnym rynku już w kwietniu tego roku. Podobne postępowanie toczy się w przypadku eksportu jaj, jednak zgoda na ich import do UE nie została jeszcze wydana - oceniają analitycy Banku BGŻ.

Ukraina jest obecnie importerem netto mięsa drobiowego z krajów UE. W latach 2010-2011 wolumen unijnego eksportu mięsa drobiowego na rynek ukraiński był dosyć stały i wynosił ok. 62 tys. t mięsa. Jednak, z danych Eurostatu wynika, że w pierwszych jedenastu miesiącach 2012 r. nastąpił znaczny wzrost w eksporcie; ok. 17,6 tys. t więcej mięsa z Unii trafiło na rynek ukraiński.

W efekcie do Ukrainy zostało sprzedane ok. 71,6 tys. t europejskiego drobiu , w tym ok. 30% pochodziło z Niemiec (22,5 tys. t), 20% z Polski (14,9 tys. t) i 18% z Węgier (12,8 tys. t). Dane te mogłyby wstępnie wskazywać, że jest to rynek rosnący, również dla polskich firm, które zanotowały 34-procentowy wzrost rok do roku.

- Musimy jednak pamiętać, że jeśli zamierzenia ukraińskich producentów drobiu sprawdzą się, relacje handlowe mogą się odwrócić. W efekcie czego Ukraina z importera netto mięsa drobiowego mogłaby w krótkim czasie stać się w jego eksporterem i powoli zdobywać pozycję na rynku UE, w tym rynku polskim - oceniają analitycy.

Źródło: Portal Spożywczy za: Bank Gospodarki Żywnościowej

Powrót do aktualności