Branżę spożywczą czeka trudny rok

Według PMR, w 2013 r. ich udział dyskontów w sprzedaży produktów spożywczych może przekroczyć 19,5 proc

Zdaniem Moniki Kalwasińskiej, analityka Domu Maklerskiego PKO BP, branża spożywcza zmierzy się w tym roku z wysokimi cenami surowców rolnych oraz ograniczeniem siły nabywczej polskich konsumentów na skutek słabnącego wzrostu gospodarczego. Jak ocenia, szanse na wprowadzenie podwyżek w pełni rekompensujących rosnące koszty produkcji są niewielkie.

Jak podaje „Rz”, presję na ceny wywierają sieci handlowe mające coraz silniejszą pozycję rynkową. Przykładem są dyskonty, na które w 2012 r. przypadało 17 proc. sprzedaży produktów spożywczych, a w 2013 r. ich udział może przekroczyć 19,5 proc. Zdaniem ekspertów, w kolejnych latach będziemy obserwować przechodzenie konsumentów z kanału tradycyjnego, czyli małych sklepów spożywczych, do sieci handlowych, głównie dyskontów.

Eksperci uważają, że na ekspansji sieci handlowych mogą skorzystać firmy produkujące marki własne. PMR szacuje, że ubiegłym roku wydatki na nie urosły w Polsce o niemal 19 proc., do 33,8 mld zł – czytamy w „Rz”.

Źródło: Portal Spożywczy za: Rzeczpospolita