UE przeciw nieprawdziwym reklamom żywności

Przedstawiciele państw UE porozumieli się w piątek w Luksemburgu w sprawie nowego regulaminu dotyczącego oznaczeń na artykułach żywnościowych, tak by konsumenci byli lepiej chronieni przed nieprawdziwymi reklamami.

Porozumienie przewiduje harmonizację i regulowanie oznakowań, takich jak „bez cukru”, „bogaty w witaminy” czy „ubogi w cholesterol”, które producenci umieszczają na opakowaniach swych produktów żywnościowych w celach reklamowych.

Zdaniem dietetyków, informacja na jakimś artykule żywnościowym, że jest „pozbawiony tłuszczu”, gdy równocześnie zawiera dużą dawkę cukru, może sugerować konsumentom, iż produkt ten jest zdrowy. Dlatego regulamin ma zmusić producentów do umieszczania na opakowaniach całego profilu żywieniowego: ile zawiera cukru, soli i tłuszczu. Zgodnie z porozumieniem, aby jakiś produkt mógł być oznaczony np. jako „beztłuszczowy” nie może zawierać więcej niż 0,5 grama tłuszczu na 100 gramów masy.

Ponadto zdecydowano, że umieszczenie na opakowaniu informacji, iż produkt zmniejsza ryzyko zachorowań na jakaś chorobę, będzie wymagało zgody Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Źródło: Gazeta Wyborcza