ARiMR wybrał trzy firmy, które dostarczą kolczyki dla bydła

W środę Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poinformowała o podpisaniu umów na dostawę kolczyków dla krów. Zwierzęta muszą je nosić w celu identyfikacji – to element zintegrowanego systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt zwanego IACS. System służy wypłacaniu unijnych dotacji dla rolników.

Wyłonione w przetargu trzy firmy – poznański Polnet, warszawski Uniscale i PUHM U-Car ze Skierniewic dostarczą po 2 mln sztuk kolczyków. W sumie agencja otrzyma 6 mln sztuk kolczyków, maszynki do kolczykowania i igły. – Mogę powiedzieć tylko, że nie przekroczono przeznaczonej na zakup kwoty 16 mln złotych – powiedział w środę Aleksander Bentkowski, prezes ARiMR. Producenci zobowiązali się, że dostarczą niezbędne materiały do wszystkich 315 biur powiatowych i 16 oddziałów regionalnych Agencji. Dostawy kolczyków mają się skończyć do 15 listopada. Do końca stycznia ma zostać zakolczykowanych ok. 4,3 mln krów. Ponieważ jednak wyniki przetargu zostały ogłoszone dość późno, firmy zobowiązały się dostarczyć do tego czasu przynajmniej 35 proc. kolczyków. – Co najmniej dwie z trzech firm upora się z dostawami wcześniej – powiedział Bentkowski. Ewentualne opóźnienie spowoduje przesunięcie terminu zakończenia akcji kolczykowania do 15 lutego. Prezes agencji zapewnił w środę, że do końca marca pełny rejestr zwierząt zostanie wprowadzony do systemu IRZ będącego częścią IACS-u. Ciężka praca czeka 4,5 – 5 tys. weterynarzy i zootechników. – Jeden lekarz będzie wykonywał po 4-5 tys. kolczykowań w swojej gminie i powiecie – szacuje Bentkowski. Krowy będą musiały nosić identyfikatory – za odmowę zakolczykowania bydła rolnikom grozi grzywna.

Oprócz wprowadzenia systemu rejestracji bydła Unia Europejska wymaga od Polski stworzenie systemu rejestracji trzody chlewnej oraz pozostałych gatunków zwierząt. Kolczykowanie świń znajdzie się jednak całkowicie w gestii rolników. – Stworzymy im możliwość nabycia kolczyków i sprzętu – zapewniał w środę Bentkowski. W przypadku pozostałych gatunków zwierząt domowych ARiMR będzie podpisywać umowy z poszczególnymi stowarzyszeniami hodowców.

Agencja zakończyła już kampanię informującą o kolczykowaniu. Jej koszt wyniósł ok. 5-6 mln złotych. – To około dwa razy mniej niż żądała firma, która miała ją robić – powiedział odpowiedzialny za kampanię Krzysztof Szwejk. W sumie ARiMR rozprowadził ok. 2 mln sztuk ulotek i ok. 175 tys. plakatów. – Nasi pracownicy sami dostarczali ulotki – chwalił się Szwejk. Agencja reklamowała też akcję w radiu i telewizji.

Źródło: Gazeta Wyborcza